BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, 7 March 2012

my pet~

Assalamualaikum buddy ^_~

yeah!!setelah agk lame aku tak menconteng-conteng di sini,hari nie aku nk tulis pasal haiwan peliharan aku dulu setelah di pakse :p.. rase nye la,hampir sume haiwan peliharaan dekat malaysia nie pernah aku bela tapi sume nye mati (jangan tanye die mati macam mane sangat2 tragik XD) atau die sendiri melari kan diri..hehehe
 ok kite mule kan dengan binatang nie dulu..

  1.   

ayam serama!!haha,dulu ade pameran dekat stadium tu pasal ayam serama..mase tuh ayam serama nie mmg baru lg la bg orang malaysia..aku nie pulak mmg suke jek ikot bpk aku pegi mane2 ,maklom la mase tuh budak-budak lagi lebih kurang 4-6 taun gitu la umur aku..logik la kn..tengok punyer tengok pameran tuh macam-macam la jumpe,ade ayam gajah,ayam kampung la,tokey ayam pon ade~tapi yg buat bpk aku tertarik dengan ayam serama nie..dada die bidang,muke alah2 ganster,tapi comel la jugak ,kuat la konon nye ,tak padan dengan kecik!!hahaha bpk aku pon teros beli reban baru besi yg baru..beli la dekat 6 ekor ayam..

kecik je kan telur die~macam telur puyuh jek saiz nye..goreng pon sedap jugak!!

.
lepas 3-4 tau kemudian, ayam tu makin lame makin sikit sebab mati ,die mati dengan kejam !!kne makan dengan musang,dan anjing giler...tu la nakal lagi,magrib-magrib tak nak balik rumah... kan da kena makan..haih kalau aku yang makan tak pe la jugak..hmmm bukan reezeki aku ~



ok kite beralih pulak dekat binatang  peliharaan yg paling kejap aku bela pulak..

2.burung



hah,burung! memandang kan sekola petang aku tu dekat dengan kedai haiwan jd satu hari tu sebelum balik rumah aku ,beli la seekor burung  atdengan duit poket yg aku simpan ,haih ,apsal skrng da mkin x reti simpan duit ek  atas hasutan kawan ..(agk aku mewarisi bpk aku kn hehe)
tapi silap nye aku tak beli sangkar baru, sebab aku ingat nak masuk kat dalam reban ayam aku dulu jek..tup2 baru masuk rumah tak sampai 5 minit, yeah!!! burung tu da terbang ,  melayang gitu jek duit aku. ;(..tapi setelah dengar nasihat emak aku..."tak pe la,biar la burung tu hidup bebas..dose taw kurung die dalam sangkar..kesian die,cube mak kurung ijai dekat rumah,mesti ejai megamuk +merajuk  ngis guling-guling kan, lagi pun ijai kan da ade burung yg satu tuh x cukup ke :P " lepas dengar nasihat mak aku tuh ,aku terus bangga riak ,takbur n macam-macam lagi  sebab berjaye lepas kan burung tu , dan berhasrat nk beli sume burung dekat kedai ,lepas tu lepas kan burung tu..biar die idup bebas!! *haih,imaginasi kanak-kanak memang ade sikit hyper kn ..


3.kura-kura
rase nye nie la bintang peliharaan aku yg first skali..mase tu umur aku lebih kurang 4 taun la..akak aku yg beli kan..rasenye kura-kura nie paling senang di jage..ye la..letak kan kt dalam aquarium,bg mknan tablet die tuh..tukar air seminggu sekali..!hahaha tapi aku tetap fail jgk sbgai ptuan die..aku biar aquarium tu trbuka..da die lari..esok pg tengok da kosong je aquarium tuh..crik punyer carik kura-kura tuh,rupenye die da dekat luar kne lenyek dengan kete..HAHA!! tragik skali kematian itu..



4. kucing
hmmm..sbnrnye,aku x bela saje je letak, ye la da byak sangat kucing dekat rumah aku nie....HAHHA! aku tak berape gemar dengan haiwan berbulu nie..tak tau la knape..aku lg suke pegang ular dari mende-mende nie..hahaha

6.hamster 


atas hasutan jiran aku tuh..aku beli la hamster..maklom la..mse kecik-kecik dulu jakun kn..tu yg beli dekat die tu..mase tuh masuk kan dekat dalam aquarium kura-kura tu jek..dalam diam,rupenye abg aku tertarik jugak dengan hamster tuh..die beli la bekas baru yg mhal skit..mmg kualiti tinggi la bekas tuh..da bosan bela hamster murah..abg aku pegi lepas kan la dekat luar mmg niat nak bunuh! ..dengan laju nye kucing -kucing yg ade dekat rumah aku pun menyambar~maka tamat la riwayat beliau..HAHA!sbnrnye, abg aku tuh nk beli hamster yg kecik skit n comel tu yg lepas kan bunuh dekat luar..hari demi hari bulan silih berganti..(ayt x boleh blah XD) abg aku akhir nye telah malas nak jage hamster tu..lepas tu die pon pas je dekat member adik aku tuh~bdk prempuan mmg suke jge mende-mende macam nie kn...tapi hamster tu kire haiwan peliharaan yg paling bernasib baik sebab hidup lg..hahahak!


7..ikan
kalau korang bace post yg dulu2..korg mesti tau aku bdk parit mase kecik2..kt parit tu aku dapat tngkap anak ikan sepat,puyu dan mcm2 lg la la..tp yg pling susah nk dapat tngkap ikan haruan la..klau nmpk die mesti teros lari crik sauk kat rumah..hahaha..mklom la budak2..tapi aku mmg minat betol dekat mahluk yg name ikan nie..agk sebab die takde bulu2 mcm kucing kot..tak pon aku da terbiase dengan ikan..asyik main parit je la kate kan..sbb tu la bpk aku buat kolam perhiasan dekat rumah aku nie..




tapi yg tak bestnye ,pam air kolam nie rosak..da lame rosak tp bpk aku x de mase nk betol kn..mase mule-mule skali buat kolam nie bpk aku letak ikan nie


 tapi lepas tukar air jek ikan nie pon mati!!sbb letak air paip je tnpe ltak ubat anti klorin..maklom la tak penah bela ikan..lepas tu bela la pulak ikan
best la dpt bela ikan nie..mane tak nye, sedap ikan nie buat masak~aku igt lagi..ikan nie dalam kuali boleh melompat lagi,walaupon mak aku da siang-siang ikan nie..lg satu ikan nie beranak pinak..pam aku rosak mase bela ikan nie la..tu yg kolam aku jd mcm nie..
hijau ~da bertaun tak ganti air..hahatp yg plik nye ikan nie jd makin sedap..tak lame lepas tuh pakcik aku dapat pancing ikan keli,maklom la pakcik aku sorng tu mmg kaki pancing..die pon letak la dalam kolam tuh..bile aku tukar je air kolam nie,tengok-tengok tinggal ikan keli tu jek, yg lain da kne makan dengan keli..hahak!satu lg riwayat haiwan peliharaan aku mati dalam tragik..alang-alang kolam tu da bersih..ayah aku pon beli la anak -anak ikan keli..
dekat seribu jugak la ikan anak ikan keli tu bpk aku beli..mase tu mmg tgh sibuk dengan pasaran keli nie..mase tu taun 2007..air pon tak penah tukar..kos nk jge ikan nie la paling murah..mane tak nye..kalau makanan rumah tak habis, mak aku boley plak bg ikan nie makan..bg makan nasik la,lemak-lemak ayam la roti pon die bedal ..letak kangkung pon die makan jugak..hahak tu yg air bertambah -tambah kotor tu//nk tukar air pon aku tkde mase..jd aku biar la.. baru-baru nie ayah aku de bli pam ..aku la org yg paling teruja skali..aku blik dr merayau jek capai pam teros tukar air..igt kan ikan nye da x de la..sbb tangkap2 x dpt2 rupe nye  byk lgi..dekat 30 ekor  ade tuh..



minggu tu ,makan keli jek family aku..mg puas la..mask asam pedas,goreng,lemak cili api sume da rase..tp ikan tk abes-abes jugak..last-last masok kan dalam kolam tu balik..bulan lepas,member bpk aku mntak ikan tuh..abes sume die angkut..tinggal kn 3 ekor jek ikan keli nye..mak aku masak je la ikan tuh..

sekarang nie,kolam nie da cantik ..aku yg buat sorng-sorang ,bapak aku bg arahan..dan nie la

tu anak-anak ikan talapia merah..pandai kan die jalan sekumpulan ..hahaha net yg itam tu aku pasang sendiri..walaupon kaki aku tak bape betol, tapi bedal jek la..hahak!!dalam 2 - 3 ari lepas aku siap kan kolam nie ..tu yg buzy skit mnggu nie..ok la ,get to go..nk kemas kan rumah pulak..da macam tongkang pecah~ hahahak ..Assalamualaikum :D



0 comments: